فوتبال ایران, فوتبال جهان

و بلاخره زنان در استادیوم

در روزهای گذشته هیئتی از فیفا برای بررسی اقدامات ایران جهت تسهیل ورود زنان به ورزشگاه در بازی ایران مقابل کامبوج، به تهران سفر کرده بودند که نتیجه بازدید آن‌ها به سرعت و در یک بیانیه خبری منعکس شده است. نکته مورد اهمیت این بیانیه از این قرار است: زنان باید در همه مسابقات فوتبال از جمله لیگ برتر مجوز ورود به ورزشگاه را داشته باشند و البته بلیت بر اساس تقاضای آن‌ها عرضه شود و محدودیتی در خرید بلیت برای آن‌ها وجود نداشته باشد.

متن این بیانیه ساعاتی پیش توسط فیفا منتشر و در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده است. در این بیانیه آمده: هیئتی از کارشناسان فیفا برای گفت‌وگو در مورد اقدامات طراحی‌شده برای موضوع اجازه حضور زنان در استادیوم‌های ایران برای تماشای مسابقات فوتبال به تهران سفر کردند. در کنار این هیئت، نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز حاضر بودند و با معاون وزیر ورزش و جوانان ایران، نمایندگان فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران با محوریت روابط بین‌الملل، امنیت و فروش بلیت دیدار و گفت‌وگو کرد. قرار است در تاریخ ده اکتبر ۲۰۱۹ تیم‌های ملی ایران و کامبوج در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ با هم بازی کنند و هیئت فیفا همچنین از استادیوم آزادی تهران نیز بازرسی کرد.

در این بیانیه همچنین اشاره شده که هیچ محدودیتی در تعداد تماشاگران زن نباید وجود داشته باشد و تعداد بلیت‌هایی که به زنان اختصاص می‌یابد، باید براساس تقاضا باشد و بس.

بازرسی‌های موجود نشان داد که هیچ مانع عملیاتی بزرگی برای اجرای این اقدامات در ورزشگاه آزادی در زمان شروع بازی در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ وجود ندارد. در همین راستا، هیئت فیفا مطابق مقررات مربوط به فیفا، در مورد روش‌های بلیت‌فروشی دقیق و همچنین شرایط عملیاتی مورد نیاز نیز صحبت کرده‌اند.

علاوه بر این، هیئت در مورد لزوم افتتاح استادیوم برای زنان برای حضور در بازی‌های ملی نیز صحبت کردند. در همین راستا فیفا اعلام کرد که بر اساس برنامه‌های عملیاتی و نتایج بازی ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ با فدراسیون فوتبال ایران در تهیه پروتکل عملیاتی و الزامات مربوط به آن برای مسابقات لیگ فوتبال ایران همکاری می‌کند. فیفا همکاری خود را با فدراسیون فوتبال ایران و نهادهای دولتی ذیربط ادامه خواهد داد تا این تغییرات مهم را مطابق مقررات فیفا انجام دهد.

موضع فیفا محکم و واضح است: زنان باید در همه مسابقات فوتبال در استادیوم‌های فوتبال در ایران اجازه ورود داشته باشند.

 

اینفانتینو بعد از اهدای جایزه بهترین بازیکن مرد سال به لیونل مسی، تأکید کرد از ماه اکتبر منتظر ورود زن‌ها به ورزشگاه‌های ایران هستند.

اینفانتینو در این مراسم درباره جام‌جهانی و فوتبالِ زنان بیان کرد: «جام‌جهانی بانوان یک موفقیت چشمگیر بود و در بهترین زمان رخ داد. بیش از یک میلیارد تماشاگر در سراسر جهان و نه تنها فرانسه فوتبال زنان را کشف کردند. بازیکنان ورزشکار زن با تکنیک و با اشتیاق زیادی بازی می‌کنند. من از صمیم قلب بسیار خوشحالم، این تابستان نقطه شروع و آغاز یک تغییر است. ما می‌خواهیم برای برگزاری مسابقات بیشتر سرمایه‌ گذاری کنیم.»

او در ادامه درباره حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران هم گفت: «سرمربی تیم ملی ایران امشب با ما است، فوتبال در آن کشور وجود دارد، اما زنان نمی‌توانند برای دیدن بازی‌ها به ورزشگاه بروند و ما در تلاش هستیم این شرایط را تغییر دهیم. فدراسیون فوتبال در ایران به ما می‌گوید این شرایط تغییر خواهد کرد، بازی بعدی ایران اولین دیداری خواهد بود که زنان می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند.»

طی ماه‌های گذشته بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها داغ‌تر از گذشته دنبال می‌شود و فشار نهاد‌های جهانی به فدراسیون فوتبال ایران برای حضور هر چه زودتر زنان در استادیوم‌ها هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود.
همین دیشب بود که جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در حاشیه مراسم بهترین‌های سال نسبت به ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها ابراز امیدواری نمود و اعلام کرد این اتفاق باید سریع‌تر عملی شود.
پس از گذشت کم تر از یک روز از صحبت‌های رئیس فیفا، اتحادیه فوتبال اروپا یعنی یوفا نیز به بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها واکنش نشان داد.
یوفا با قرار دادن توئیتی در صفحه رسمی توئیتر خود به شکلی جالب نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرد: به تمام ۵۵ تیم ملی عضو یوفا و تمام تیم‌های باشگاهی اعلام می‌شود که آن‌ها نباید در هیچ کشوری که اجازه حضور زنان در استادیوم‌ها را نمی‌دهند، به رقابت بپردازند.

از مدت‌ها قبل با توجه به تاکید و اهمیت فیفا به حضور بانوان در ورزشگاه‌های فوتبال مسئولان ورزشی در کنار تلاش فدراسیون فوتبال به دنبال بهبود زیرساخت‌های ورزشگاه‌ها برآمدند تا مقدمات حضور هواداران خانم در بازی‌های ملی فراهم شود.

بر همین اساس مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان رسماً اعلام کرد که تمامی زیرساخت و امکانات ورزشگاه آزادی برای ورود بانوان کامل شده و هواداران زن می‌توانند در بازی ایران مقابل کامبوج در تاریخ ۱۸ مهر در ورزشگاه حاضر شوند.

وزارت ورزش همچنین این اعلام رسمی وزیر را به صورت مکتوب برای مسئولان فیفا ارسال کرده اند.

شنیده‌ها حاکی از این است که ۴۶۰۰ صندلی در جایگاه مخصوص بانوان در نظر گرفته شده است.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به صدور مجوز حضور بانوان از سوی وزارت ورزش کشورمان به استادیوم آزادی در دیدار ایران با کامبوج واکنش نشان داد و حرف های وزیر ورزش را بازتاب داد.

سایت AFC نوشت: ۴۶۰۰ بلیت برای هواداران بانوان ایرانی برای دیدار تیم ملی این کشور با کامبوج در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ تدارک دیده شده است. این دیدار در تاریخ ۱۰ اکتبر در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می شود.

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان ایران در این رابطه گفت: تدابیر لازم برای حضور بانوان ایرانی در بازی ایران با کامبوج دیده شده است و موافقت حضور بانوان در ورزشگاه در بازی های ملی گرفته شده است. این تصمیم بعد از مشاوره با علمای دینی و اعضای مجلس صورت گرفته است.

غلام حسین زمان آبادی، مسئول فرهنگی فدراسیون فوتبال ایران نیز در این زمینه گفت: بلیت ها برای تمام بانوان تهیه شده است و تمام بانوان ایرانی بدون محدودیت و گزینشی می توانند بلیت ها را خریداری کنند.

زنان ایرانی پیش از این در بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ میان پرسپولیس و کاشیما آنتلرز در ماه نوامبر گذشته در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کرده بودند.

بعد از تلاش های فیفا برای ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه این اتفاق عملی شد و جانی اینفانتینو، رئیس فیفا نیز یکشنبه گذشته در مصاحبه اش تاکید کرده بود که مسئولان ایرانی برای ورود بانوان به ورزشگاه در بازی با کامبوج اطمینان داده اند.

منبع خبر ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *