استقلال, پرسپولیس, فوتبال ایران

حواشی دربی 90

دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس از ساعت ۱۶ فردا در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و  به نقل از سایت رسمی باشگاه استقلال، دربی پایتخت با یک دقیقه سکوت به احترام عماد، کودک ۶ ساله‌ای که بر اثر برق گرفتی دارفانی را وداع گفت، برگزار خواهد شد.

غلامرضا نوروزی در این خصوص، گفت: مثل هر رویداد ورزشی دیگری که در داخل کشور برگزار می شود، افسران نادو در رقابت های مختلف فوتبال نیز حضور دارند و در این رابطه در دربی ۹۰ نیز افسران ما در ورزشگاه آزادی حاضر خواهند شد و به صورت رندوم (تصادفی) از بازیکنان دو تیم تست دوپینگ می گیرند.

وی افزود: طبق روال کار نادو نمونه هایی که از ورزشکاران گرفته می شود به آزمایشگاه کلن آلمان که یکی از آزمایشگاه های مورد تایید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) است، ارسال می شود و بعد از حدود ۴۰ روز کاری نتیجه این نمونه ها اعلام می شود.

دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس روز یکشنبه ۳۱ شهریورماه از ساعت ۱۶ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.در همین ارتباط از پیراهن‌های دو تیم برای این مسابقه رونمایی شد.

گفتنی است پیراهن پرسپولیس همان پیراهن همیشگی است، اما در طرح پیراهن استقلال تغییراتی جزئی صورت گرفته است.

بر همین اساس مربیان و بازیکنان تیم پرسپولیس از ساعت ۱۰ صبح امروز در هتل محل اقامت خود مستقر شدند تا آماده بازی فردا شوند.

سیدجلال حسینی کاپیتان تیم پرسپولیس به دلیل درد از ناحیه شکم در لیست فردای سرخ‌پوشان برای این بازی نیست و به همین خاطر پس از صحبتی که با سرمربی این تیم داشت به اردوی پرسپولیس نخواهد رفت.

در آستانه دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس نیمکت نشینی کاپیتان با سابقه پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان موجب شد تا برخی از طرفداران این تیم در این ارتباط سئوال کنند که ممکن است حسینی در دربی روی نیمکت بنشیند؟ حالا او به دلیل مصدومیت دربی را از دست داده و غایب بزرگ این بازی است.

 

وضعیت و ترکیب احتمالی استقلال

آبی پوشان تهران پس از یک شکست و دو تساوی در هفته‌های اول تا سوم، از هفته چهارم لیگ برتر میزبان سرخ پوشان تهران هستند. آندره استراماچونی در حالی تیمش را برای این بازی آماده می‌کند که سه بازیکنش را به دلیل محرومیت و مصدومیت در اختیار نخواهد داشت.
آبی پوشان در حالی برای این بازی آماده می‌شوند که هنوز وضعیت فرشید اسماعیلی مشخص نیست، اما به احتمال زیاد وی به دلیل محرومیت تیمش را همراهی نخواهد کرد. همچنین شیخ دیاباته و فرشید باقری هم به دلیل مصدومیت این بازی را از دست داده‌اند.
در این بازی مثل سه دیدار گذشته سید حسین حسینی سنگربان آبی پوشان خواهد بود و خط دفاعی استقلال هم از ۴ بازیکن شکل می‌گیرد. وریا غفوری مدافع راست و کاپیتان آبی پوشان در این پست حضور دارد و زوج خط دفاعی آبی پوشان هم به احتمال قریب به یقین از سیاوش یزدانی و محمد دانشگر شکل خواهد گرفت.
استراماچونی برای دفاع چپ دو گزینه دارد. میلیچ و زکی‌پور نفراتی هستند که قابلیت حضور در این پست را دارند. اما در این بین احتمال این که میلیچ انتخاب سرمربی آبی‌ها باشد بیشتر است.
علی کریمی می‌تواند انتخاب اول استقلالی‌ها در خط میانی باشد و باتوجه مصدومیت فرشید باقری و آمادگی نسبی روزبه چشمی، این هافبک باتجربه آبی‌ها می‌تواند شگفتانه آن‌ها در این بازی باشد تا کمربند میانی آبی پوشان شکل گیرد.
هرچند استراماچونی انتخاب‌های دیگری مثل ریگی و رضاوند را هم برای این پست دارد، اما بعید است زوجی به جز کریمی- چشمی در این منطقه از زمین شکل بگیرد. اما چنانچه به هر دلیلی چشمی وارد ترکیب نشود، رضاوند و ریگی گزینه‌های قابل اعتمادی برای این بازی هستند.
آبی‌ها برای سمت راست خط میانی دو گزینه دارند. استراماچونی می‌تواند بین داریوش شجاعیان و علی دشتی یکی را برای این منطقه انتخاب کند. تجربه شجاعیان برای دربی بیشتر است و سرعت علی دشتی برای وینگر بهتر است. اگر دشتی انتخاب استراماچونی برای این پست باشد، ممکن است شجاعیان وینگر آبی‌ها در جناح چپ زمین باشد.
چنانچه میلیچ مدافع چپ آبی‌ها در دربی باشد، میلاد زکی پور یکی از بازیکنانی است که ممکن است در پست وینگر چپ به کار گرفته شود.
محسن کریمی هم از بازیکنان آماده این روز‌های استقلال است که عملکرد خوبی در هفته‌های ابتدایی لیگ داشته و قابلیت بازی در چند پست از جمله وینگر‌های چپ و راست، مهاجم سایه و مهاجم گوش را دارد. اگر قرار باشد کریمی در ترکیب ثابت آبی‌ها قرار گیرد، پست وینگر چپ محتمل‌ترین جایی باشد که او بازی کند.
شاید گمانه زنی برای خط حمله استقلالی‌ها کار سختی نباشد چرا که آن‌ها گزینه‌های زیادی برای منطقه ندارند. مهدی قائدی که روز‌های خوبی را در استقلال سپری می‌کند در کنار مرتضی تبریزی که در غیاب دیاباته به ترکیب ثابت رسیده، محتمل‌ترین زوج خط حمله آبی پوشان برای دربی هستند.
دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در چارچوب هفته چهارم لیگ برتر از ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۳۱ شهریور و به میزبانی آبی پوشان در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و احتمال این که حسینی، غفوری، دانشگر، یزدانی، میلیچ (زکی پور)، علی کریمی، چشمی، شجاعیان، زکی‌پور (محسن کریمی)، قائدی و تبریزی یازده بازیکن اصلی استقلال باشند وجود دارد.

 

نشست های خبری پیش از بازی

گابریل کالدرون در نشست خبری پیش از دیدار تیمش مقابل استقلال اظهار داشت: افتخاری برای من است که قبل دربی در خدمت شما هستم. همان‌قدر که این بازی اینجا مهم است در سطح بین‌المللی نیز اهمیت دارد. می‌شود گفت این بازی یک بازی جهانی است. من سال‌ها به عنوان بازیکن در فوتبال بوده‌ام و می‌دانم دربی‌ها چقدر اهمیت دارند. ما یک تیم آماده برای این بازی هستیم و اشتیاق زیادی برای بردن داریم.

بازی هجومی اما متعادل را دوست دارم، هنوز به تیمی که انتظارش را دارم، نرسیده‌ایم
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس درباره استراتژی تیمش در دربی نیز تصریح کرد: برای من بازی هجومی متعادل اهمیت زیادی دارد. از وقتی که لیگ شروع شده است ما گل‌های کمی به ثمر رساندیم، اما در بازی آخر تا حدودی بهتر از دو بازی قبل بودیم. با این حال هنوز به تیمی که من انتظارش را دارم، نرسیده‌ایم، ولی آرام آرام این اتفاق خواهد افتاد. تأکید می‌کنم که بازی هجومی اما متعادل را دوست دارم. همان‌قدر که به استقلال احترام می‌گذاریم برای همه‌ی تیم‌ها هم احترام زیادی قائلیم، اما شما وقتی سرمربی تیم بزرگی هستید این امکان را به شما می‌دهد که بازی بازتری را ارائه کنید. امیدوارم که فردا نمایش خوبی را در زمین در سطح فوتبال ایران ببینیم.

حسینی چه داخل و چه بیرون از زمین به ما کمک کرده است
وی درباره غیبت سیدجلال حسینی در دربی نودم تهران خاطرنشان کرد: سیدجلال یکی از بازیکنان بزرگ در داخل زمین و بیرون زمین است. او همیشه کنار ما بوده و الگوی خوبی به عنوان کاپیتان تیم است. حسینی چه داخل و چه بیرون از زمین به ما کمک کرده است.

ما تا به اینجا برای زدن گل زودهنگام مشکل داشته‌ایم
کالدرون در واکنش به طرح این موضوع که عملکرد علیپور و جونیور در خط حمله پرسپولیس خوب نبوده است، گفت: قبلاً گفته بودم برای گل زدن نیاز داریم که در مرکز زمین بازیسازی بهتری داشته باشیم. بیشترین مسئولیت در زمین برعهده مهاجمان است و این نیازمند بازیسازی از خط هافبک است. ما باید روی این مسئله کار کرده و بهتر شویم. مسلماً وقتی تیم بهتر بازی کند احتمال گلزنی مهاجمان هم بیشتر است. ما تا به اینجا برای زدن گل زودهنگام مشکل داشته‌ایم.

جونیور نهمین گزینه من بود!
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در مورد غیبت سه بازیکن کلیدی استقلال به نام شیخ دیاباته، فرشید اسماعیلی و فرشید باقری در دربی گفت: از روزی که اینجا آمده‌ام گفته‌اند که استقلال مشکل دارد. آنها یا از داور شکایت دارند یا می‌گویند بازیکن مصدوم داریم. اگرچه خیلی به حرف من گوش ندادند، اما استقلال هفت بازیکن جدید گرفته است و دو بازیکن خارجی گران قیمت جذب کردند. من می‌خواستم دیاباته را بگیرم، اما باشگاه پول کافی نداشت. تراکتورسازی و سپاهان هم بازیکنان جدید و گران قیمت گرفتند. من نیز تنها یک بازیکن خارجی ارزان گرفتم که نهمین گزینه‌ام بود. وقتی که تیمی سه سال قهرمان می‌شود به فرزندان دیگر کمک می‌کنند که قهرمان شوند. فرزند دیگری که قرار است قهرمان شود باید مسئولیت خودش را بپذیرد و مدام شکایت نکند. با وجود اینکه کمکی به من نشد، اما تیمم مدعی قهرمانی است.

به عنوان تیم بزرگ باید نقش خودمان را بپذیریم
کالدرون افزود: به جای اینکه داور را محکوم کنند، مسئولیت خودشان را بپذیرند، همان‌طور که ما سیدجلال حسینی را نداریم، استقلال هم سه بازیکن خودش را ندارد، اما تیم‌های بزرگ بازیکنانی را جانشین سایر بازیکنان خواهند کرد. من در بازی قبلی علیرضا بیرانوند را نداشتم اما شکایتی نکردم. ما به عنوان تیم بزرگ باید نقش خودمان را بپذیریم.

یک تیم بازیکن خارجی گران قیمت می‌گیرد اما تیم ما مجبور می‌شود بازیکن ارزان قیمت جذب کند
وی در واکنش به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا منظور او از صحبت‌هایی که مطرح کرد این بوده که پرسپولیس برخلاف استقلال هیچ حمایتی از سوی وزارت ورزش نمی‌بیند، گفت: منظور من را خوب متوجه شدید. چون تیم‌های زیادی هستند که وزارت باید به آنها کمک کند، طبیعی است که این کمک‌ها باید تقسیم شود. من منظورم را به خوبی انتقال دادم. خیلی واضح است یک تیم می‌تواند بازیکن خارجی گران قیمت بگیرد، اما تیم ما مجبور می‌شود بازیکن خارجی ارزان قیمت جذب کند. فکر کنم دیگر از این واضح‌تر نمی‌شود صحبت کرد.

برای دربی سورپرایزی ندارم
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در پایان راجع به اینکه چه سورپرایزی برای دربی دارد، گفت: من هیچ سورپرایزی برای این بازی ندارم. در دربی هیچ تیمی از پیش برنده نیست. من بارها در سطح بین‌المللی دربی را تجربه کرده‌ام، اما برای این بازی سورپرایزی ندارم.

آندره‌آ استراماچونی در نشست خبری پیش از دیدار استقلال و پرسپولیس درخصوص اینکه استقلال در سه بازی گذشته نتایج خوبی نگرفته و فکر می‌کند در مسابقه فردا تیمش چه شرایطی داشته باشد گفت: ما می‌دانیم دربی یکی از مهمترین بازی‌های فوتبال در ایران و حتی در دنیا است می‌دانم که تماشاگران زیادی به ورزشگاه می‌آیند و این باعث می‌شود تا با ۱۱۰ درصد توان وارد زمین شویم. به بازیکنان استقلال گفته‌ام که باید تهاجمی بازی کنیم و به هیچ وجه نبایم عصبانی شویم. ضمن آنکه بگویم در بازی‌های گذشته مستحق این نبودیم که این امتیاز را از دست بدهیم.

به پرسپولیس احترام می‌گذاریم، اما از آن‌ها نمی‌ترسیم
وی درخصوص اینکه دستیاران شما دو بازی قبلی پرسپولیس را تماشا کردند و نظر شما درخصوص این تیم چیست افزود: ما می‌دانیم که پرسپولیس در سه دوره قبل قهرمان شده است و می‌دانیم که دو بازیکن جدید که یکی برزیلی و یکی هم کنعانی‌زادگان از ماشین‌سازی به عنوان دفاع وسط به این تیم آمدند. می‌دانیم که کالدرون تغییر سیستم داده و به سیستمی برگشته که پرسپولیس زمان برانکو بازی می‌کرد. ما به تیم رقیب احترام می‌گذاریم، اما از آن‌ها نمی‌ترسیم و فردا این مساله را در زمین نشان خواهیم داد.

اولین چیزی که من را متقاعد کرد به استقلال بیایم هوادارانش بودند
سرمربی تیم فوتبال استقلال در پاسخ به این سوال که طرفداران این تیم در مدت زمان حضورش در ایران به شدت از وی حمایت کرده‌اند و این حمایت چقدر می‌تواند روی کار این مربی تاثیر بگذارد گفت: مطمئنا اولین چیزی که من را متقاعد کرد که به استقلال بیایم این بود که این باشگاه در آسیا اهمیت زیادی دارد و از هواداران پرشوری هم برخوردار است. در هر جلسه تمرینی یا بازی‌های ما مردم حمایتمان کردند و این موضوع خیلی مهم است. مطمئنا بدون طرفداران روی سکو‌ها ما مشکل خواهیم داشت و تنها حالتی که ما می‌توانیم پاسخ محبت آن‌ها را بدهیم این است که هر چه در توان داریم خرج کنیم تا آن‌ها در پایان مسابقه خوشحال به خانه‌هایشان برسند.

به کالدرون احترام می‌گذارم، اما نمی‌دانم چرا دائم در مورد تیم‌های دیگر صحبت می‌کند
سرمربی استقلال در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه کالدرون سرمربی پرسپولیس در نشست خبری خود اعلام کرد که استقلال فرزند خوب وزارت است و اگر پرسپولیس نتیجه نگیرد آن را گردن کسی نمی‌اندازد و اینکه او دیاباته را می‌خواسته، اما با پول بیشتر به استقلال رفت (اینجا بخوانید) افزود: من به کالدرون احترام می‌گذارم چرا که او از من بزرگتر است و فرد مشهوری به حساب می‌آید، اما نمی‌دانم چرا دائما در باره تیم‌های دیگر صحبت می‌کند. شاید به خاطر اینکه پرسپولیس بهترین تیم لیگ است و بازیکنان گران قیمتی دارد که دستمزد بالایی می‌گیرند، اما فکر می‌کنم این حرفه‌ای نیست. نمی‌دانم او درباره دیاباته چرا حرف می‌زند چرا که وقتی ما او را می‌خواستیم کالدرون هنوز سرمربی پرسپولیس نبود، اما این را هم بگویم که دیاباته فردا بازی نمی‌کند.

با مربیگری در چند مسابقه عیار من مشخص نمی‌شود
سرمربی تیم فوتبال استقلال در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا ممکن است برد استقلال در دربی فردا پاسخی به منتقدان این تیم در سه بازی گذشته باشد گفت: موضوعی وجود دارد که شاید کسی از آن خوشش نیاید، ولی چند مسابقه عیار کار من را نشان نمی‌دهد این چهارمین دیدار من با استقلال است آن هم در شرایطی که مسئولیت تیمی را قبول کردم که نیمی از بازیکنانش را عوض کرده است. ما تیمی را تحویل گرفتیم با مربی جدید، لیگ جدید و بازیکنان جدید. نتیجه بازی فردا نمی‌تواند من را از هدفی که داریم متوقف کند، اما نتیجه مسابقه برای اهداف ما مهم است.

 

از مسئول تدارکات و باغبان استقلال هم می‌خواهند که دربی را ببریم
استراماچونی تاکید کرد: فردا بازیکنان جدیدی در دربی بازی می‌کنند و بازیکنان ما ثابت می‌کنند که در سطح و اندازه استقلال هستند. من کاری کردم که آن‌ها از نظر ذهنی و روانی ارتقا پیدا کنند. مسئولیت من فقط برای چند مسابقه نیست و کارم این است که یک استقلال قوی درست کنم. هر چه برنامه‌های ما بیشتر باشد کار ما سخت‌تر هم خواهد شد. در مورد دربی هم بگویم حتی از باغبان و مسئول لباس‌های استقلال هم می‌خواهند برنده شویم، اما نمی‌گذارم این ۹۰ دقیقه برنامه‌ها و پروژه‌های ما را نابود کند.

کسی در باشگاه بگوید مشکل من هستم به آن احترام می‌گذارم
وی درباره اینکه صحبت از دربی است و در صورت باخت ترس از دست دادن شرایط را ندارید اظهار داشت: یک مربی حرفه‌ای می‌داند که اتفاقات خوب و بد در فوتبال رخ می‌دهد، اما اگر در انتهای مسابقه کسی از باشگاه بگوید که مشکل من هستم به آن احترام می‌گذارم.

قائدی صددرصد آماده نیست
سرمربی استقلال درباره غیبت سه بازیکن این تیم و اینکه آیا احتمال دارد فردا تیمش را دفاعی به زمین بفرستد گفت: ما در فاز حمله کامل نیستیم و فرصت نکردیم که بازیکنی را اضافه کنیم و این چیزی است که من در انتهای نقل و انتقالات نگران آن هستم هرچند که نبود دیاباته باعث می‌شود کمی از شخصیت تیمی را از دست بدهیم. متاسفانه قائدی و اسماعیلی که در دو بازی قبل برای ما گل زدند شرایط خوبی ندارند چرا که اسماعیلی محروم است و قائدی هم صددرصد آماده نیست. به همین دلیل یازده بازیکنی که به زمین می‌روند باید بیشتر تلاش کنند. ما تلاش می‌کنیم که برای دربی آماده شویم و برنده از زمین بیرون بیاییم، اما در مسابقه فردا باید تعادل تیمی داشته باشیم و من از بازیکنانم خواستم با تلاش بیشتر و شجاعانه‌تر بازی کنند. اگر ما بتوانیم این طور باشیم شاید در آینده ساختار را عوض کنیم.

قبل از دربی کسی نمی‌تواند قول پیروزی بدهد
استراماچونی درباره اینکه از نظر او برنده بازی چه تیمی است افزود: یک مربی تلاش می‌کند تیمش را آماده کند و تک تک بازیکنان باید ۱۱۰ درصد تلاش کنند و من ناراحت می‌شوم اگر بازیکنی از وظیفه‌اش کوتاهی کند. قبل از مسابقه دربی کسی نمی‌تواند قول پیروزی بدهد حتی کسی که فوتبال هم نمی‌بیند.

نتایج استقلال در چند هفته ابتدایی لیگ باعث شده تا خیلی ها نتیجه دربی را در سرنوشت استراماچونی بسیار مهم تلقی کنند. با این که مسولان و مدیران استقلال هر گونه تغییر و تحولی روی نیمکت را حتی در صورت شکست مقابل پرسپولیس کتمان می‌کنند اما همچنان در این باره سوالاتی وجود دارد.

این پرسش را خبرنگاران در کنفرانس خبری استراماچونی به طور مستقیم مطرح کردند که پاسخ سرمربی استقلال هم جالب بود؛ «یک مربی حرفه‌ای می‌داند که اتفاقات خوب و بد در فوتبال رخ می‌دهد، اما اگر در انتهای مسابقه کسی از باشگاه بگوید که مشکل من هستم به آن احترام می‌گذارم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *