فوتبال ایران, فوتبال جهان

تنبل ، مثل توپ لیگ نوزدهم

توپ‌های جدید لیگ برتر فوتبال از نظر بازیکنان، فاقد کیفیت لازم است اما آیا واقعا کیفیت این توپ‌ها پایین است؟

به گزارش ایسنا، سازمان لیگ فوتبال از سه سال قبل همکاری خود را با شرکت آل‌اشپورت برای تامین توپ‌های لیگ برتر خاتمه داد و از حضور شرکت “دربی استار” به عنوان تامین کننده توپ مسابقات فوتبال خبر داد.

این توپ که در نخستین روزهای حضورش برای اهالی فوتبال نام آشنا بود، مورد استفاده قرار گرفت و هیچ تیم و بازیکنی هم اعتراضی به کیفیت توپ‌ها نداشت.

توپ‌ لیگ هفدهم و هجدهم
لیگ هفدهم و هجدهم

بعد از گذشت دو سال از همکاری دربی استار با سازمان لیگ، در لیگ نوزدهم، این شرکت طرح جدیدی از توپ‌های خود را معرفی کرد که به نسبت توپ قبلی با اعتراض بازیکنان و مربیان مواجه شده است، به گونه‌ای که بازیکنان خواستار استفاده از توپ‌های قدیمی این شرکت هستند و ایرادهای متفاوتی از این توپ گرفتند.

لیگ نوزدهم

این اعتراضات با صدور بیانیه‌ای از سازمان لیگ همراه بود که اشاره به استفاده از توپ‌های دربی‌استار در لیگ‌های معتبر دنیا داشت و با استناد به این موضوع، سازمان لیگ هر گونه‌ ایرادی را رد کرد.

کار به جایی رسیده که طی روزهای گذشته بازیکنان استقلال و پرسپولیس به علت انتقاد از توپ‌های لیگ برتر به کمیته انضباطی دعوت شدند و در اقدامی عجیب، باید پاسخگوی انتقاد از توپ باشند!

بدون شک این اقدام کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مواخذه بازیکنان و مربیان که از توپ بی‌کیفیت انتقاد کردند، نیازمند بررسی قانونی بیشتر است و باید در فرصت دیگری به آن پرداخت اما بررسی اجمالی توپ‌هایی که توسط دربی استار در لیگ‌های اروپایی استفاده می‌شود، تفاوت فاحش میان توپ مورد استفاده در ایران و کشورهای مذکور را عیان می‌کند.

این توپ در بوندس لیگا ۱ و ۲ آلمان، اردیویسه هلند، ژوپیرلیگ هلند، لیگا نوس پرتغال، آلسونسکان و سورپتان سوئد، سوپرلیگ دانمارک، الیت و تاپ سرین نروژ، وییکاس لیگا فنلاند و لیگ دسته دوم آمریکا استفاده می‌شود و همگی از توپ‌های متحد و یک شکل با رنگ‌های مختلف بهره می‌برند اما توپی که در ایران استفاده شده، شباهتی به این توپ‌ها ندارد.

توپ استفاده شده در ایران فاقد طرح بارزی است و دارای زمینه سفید قالب است که به اعتقاد کارشناسان مهار توپ را برای دروازه‌بان‌ها هم دشوار می‌کند چرا که به علت نبود طرح برجسته، تشخیص سرعت توپ در هنگام شوت زدن دشوار است.

فتاحی درباره این توپ میگوید:

این توپ دربی استار دو سال قبل هم مورد استفاده قرار گرفت و امسال سال سوم آن است. انصافا هم کیفیت مناسبی داشته اند. توپ امسال تکنولوژی اش جدید تر است. توپ های قبلی دو ستاره بود و جدیدها سه ستاره اند. جالب اینکه همین توپ ها به رنگ سفید در بوندسلیگا هم استفاده می شود و فقط ما آرم سازمان لیگ و یوزپلنگ ایرانی را روی آن گذاشته ایم. این توپ ها هیچ فرقی با توپ های بوندسلیگا ندارد.

رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ همچنین گفت: خیلی از تیم های لیگ برتر اظهار رضایت کردند و به غیر از استقلال و پرسپولیس چند تیم دیگر مثل پارس جنوبی جم هم گفته اند توپ ها خوب نیست. باید جمع بندی کنیم و اگر مشکلی داشته باشد، بررسی کنیم.

همچنین کمالوند سرمربی پارس چنوبی جم هم بعد از بازی با پرسپولیس در مورد توپ اعتراضی داشت:

توپ مسابقه هم ضعیف ترین و بی کیفیت ترین توپ در این 10 -12 سال اخیر بود.امروز سه خطای اوت شد چون بازیکنان توپ از دستشان در رفت. این توپ فوتبال نیست توپ تنبل فوتسال است. سازمان لیگ نباید ارباب رعیتی صحبت کند و حق داریم که صحبت کنیم. توپ مسابقات افتضاح است. خراب است پرسپولیس، سپاهان، استقلال و.. همه معترض هستند.

سایت سازمان لیگ در این باره می نویسد:« توپ های مارک دربی استار که قرار است در این فصل مسابقات فوتبال باشگاهی استفاده شود  از جنس همان توپ هایی هست که در دو فصل گذشته نیز در فوتبال باشگاهی ایران استفاده می شده است. این توپ ها کیفیت مطلوبی دارد که مورد تایید فدراسیون بین المللی فوتبال( فیفا) نیز قرار گرفته است. تکنولوژی روز دنیا در تولید توپ ها مورد استفاده قرار گرفته است. توپ های فصول گذشته  دو ستاره بودند و اکنون این توپ ها سه ستاره شده اند. برخلاف آنچه که گفته می شود این توپ ها نسبت به گذشته سنگین تر شده اند اصلا چنین مساله ای صحت ندارد و وزن این توپ ها کاملا استاندارد  و دقیقا مثل توپ های فصل  گذشته ۴۳۵ گرم است. توپ های دربی استار مورد استفاده در فوتبال ایران هم اکنون در مسابقات باشگاهی فوتبال فرانسه و آلمان  نیز مورد استفاده قرار می گیرد و سنگینی و تنبلی این توپ ها به هیچ عنوان صحت ندارد.»

 

امید عالیشاه، محمد ایران پوریان و وریا غفوی بازیکنانی بودند که پیش از آغاز مسابقات انتقادات خود را از توپ های دربی استار آغاز کردند و با شروع رقابت ها و پس از بازی ها نیز بازیکنان دیگر به نوبه خود از کیفیت توپ های دربی استار که در فصل جدید فوتبال ایران با رنگ سفید تولید شده اند، گلایه کرده اند. این ها همه در شرایطی است که طی دو سال اخیر رضایت خوبی از کیفیت توپ های این شرکت آلمانی که در لیگ های معتبر هم مورد استفاده قرار می گیرد، میان بازیکنان و مربیان ایران وجود داشته است.

مهرداد ناظمی نماینده انحصاری شرکت دربی استار در ایران، در گفتگو با “ورزش سه” و در رابطه با انتقاداتی که در روزهای اخیر به وجود آمده، اینگونه حرف هایش را آغاز کرد و گفت: « دربی استار از سال ۲۰۱۷ وارد ایران شد. پیش از ایران دو لیگ حرفه ای هلند و بلژیک از توپ‌های دربی استار در تمام تمرینات و بازی های دوستانه خود استفاده می کردند و در آلمان هم تا سال 2024 از  این توپ ها استفاده خواهد شد.
ناظمی در ادامه با اشاره به زمان ورود دربی استار به ایران توضیح داد: اولین توپ‌های دربی استار که وارد ایران شدند Hyper APS بودند، که در سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ و نیمه اول ۲۰۱۹ مورد استفاده لیگ برتر و لیگ ۱ ایران بود . از زمان شروع لیگ با توپ های دربی استار، به دلیل کیفیت و فناوری بالای این توپ‌ها  که با مواد درجه یک روز دنیا تهیه شده اند و همچنین دست دوز بودن، سرعت و دقت چشمگیر رضایت اکثریت مربیان و بازیکنان لیگ حرفه ای ایران را به دنبال داشت. علاوه بر اینکه به دلیل استاندارد بودن توپ‌ها و FIFA Quality در باشگاه‌هایی که فقط از اورجینال این توپ‌ها استفاده کردند ، آسیب‌های فیزیکی به بازیکنان کاهش چشمگیری داشت و کیفیت بازی‌ها از جمله آمار گل های بازی‌ها نسبت به سال‌های قبل از دربی استار نیز افزایش ۴۰‎٪ در هفته اول شروع بازی‌ها با دربی استار را داشت .

نماینده انحصاری شرکت دربی استار در ایران ادامه داد: توپ سفید لیگ ایران با پیشنهاد کارشناس فنی سازمان لیگ با چاپ لوگوی رسمی سازمان به رنگ مشکی و با پیشنهاد نماینده انحصاری ایران با چاپ یوز تکمیل شد که منحصرا توپ لیگ حرفه ای ایران شد.

ناظمی در واکنش به این سوال که چرا شرکت دربی استار اقدام به تغییر توپ های فصل گذشته کرده که رضایت زیادی از آن میان اهالی فوتبال وجود داشت، بیان کرد: توپ Brillant APS سفید کلاس جهانی دارد و مورد تایید فیفا است. در مورد دلیل تغییر هم باید گفت که در واقع به دلیل نبودن قانون کپی رایت در ایران و اشباع شدن توپ‌های تقلبی نمونه قبل در بازار ایران و متاسفانه استفاده اکثر باشگاه‌ها از توپ‌های تقلبی موجود در بازار مجبور به تغییر شدیم. چون توپ‌های اورجینال دربی استار در ایران فقط و فقط تا کنون در اختیار سازمان لیگ فوتبال ایران قرار گرفته و از طریق این سازمان به باشگاه‌ها انتقال یافته است و هیچگونه عامل فروش دیگری بجز نماینده انحصاری دربی استار ایران که شخصا هستم وجود نداشته و ندارد. به همین دلیل و برای عدم تشخیص و شناخت توپ‌های اورجینال از تقلبی برای عموم، با صلاحدید مسوولان و کارشناسان محترم سازمان لیگ فوتبال ایران، نمونه جدید این توپ‌ها با رنگ و مدل Brillant Aps سفید FIFA Quality با ارتقای کیفی در جهت سلامت و پیشرفت فوتبال ایران تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *